Etninės kultūros globos taryba

Naujienos

EKGT siūlymai dėl Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo tobulinimo

Lietuvos Respublikos Seimo valdybos sprendimu 2021 m. balandžio 21 d. buvo sudaryta darbo grupė Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo  nuostatoms tobulinti. 2021 m. balandžio 28 d. posėdyje Lietuvos Respublikos Vyriausybė taip pat nutarė parengti Įstatymo pakeitimo įstatymo projektą, pavesdama šią funkciją įgyvendinti Lietuvos Respublikos finansų ministerijai.

Etninės kultūros globos taryba - ekspertinė institucija, padedanti Seimui ir Vyriausybei spręsti strateginius etninės kultūros valstybinės globos ir politikos bei nematerialaus kultūros paveldo apsaugos klausimus - pateikė savo siūlymus ir paklausimus dėl Strateginio valdymo įstatymo tobulinimo,

2021 birželio 30 d. Seimo Ateities komitetui, Ministrės pirmininkės komandai ir Finansų miniterijai pateiktame EKGT rašte visų pirma atkreipiamas dėmesys, kad Įstatymo 3 straipsnio 25 dalyje apibrėžiant sąvoką Valstybės pažangos vizija nėra įtraukta kultūra, švietimas ir mokslas, apsiribojama vien siekiais gerinti valstybės saugumo, socialinę, ekonominę ir aplinkos būklę. EKGT įsitikinimu, kultūra, švietimas ir mokslas yra pamatiniai dalykai, be kurių sunku pasiekti valstybės pažangą, tuo pačiu ir ilgalaikius valstybės saugumo, aplinkosaugos, ekonominio bei socialinio gerbūvio siekius. Todėl EKGT siūlo papildyti kai kuriuos Įstatymo punktus, įterpiant kultūrą, švietimą ir mokslą.

EKGT pastebi, kad Įstatymas įtvirtino naują nacionalinės plėtros programos modelį, atsisakant horizontalių (vienai valstybės veiklos sričiai skirtų) programų. EKGT nuomone, toks modelis yra ydingas. Laikantis šio modelio buvo panaikinta valstybinė Etninės kultūros plėtros programa. Ją panaikinus, gerokai sutriko kompleksiška etninės kultūros plėtra, nes savivaldybės liko be pagrindinių etninės kultūros plėtros gairių, o  Kultūros ministerija ir kitos ministerijos tik fragmentiškai įtraukia etninę kultūrą į savo programavimo dokumentus. Dėl to EKGT siūlo tobulinant Įstatymą grąžinti horizontalųjį principą į plėtros programas.

EKGT kyla daug neaiškumų dėl Įstatyme įvesto naujo strateginio pobūdžio dokumento - nacionalinių darbotvarkių. Tikėtina, kad panaikintą valstybinę Etninės kultūros plėtros programą galėtų pakeisti Etninės kultūros ir nematerialaus kultūros paveldo apsaugos nacionalinė darbotvarkė. Tačiau Įstatyme nurodoma, kad Vyriausybė turi parengti tik nacionalinę darbotvarkę korupcijos prevencijos klausimais, o kitų nacionalinių darbotvarkių sąrašas nėra paskelbtas. Todėl neaišku, ar bus  rengiamos kultūros (ir etninės kultūros) sričiai aktualios nacionalinės darbotvarkės. Jeigu taip būtų, kyla neaiškumų, kaip tokiu atveju būtų skiriamas finansavimas nacionalinės darbotvarkės įgyvendinimui, kurį pagal Įstatymą koordinuoja Vyriausybė?

Daugiau pastabų ir klausimų rasite EKGT rašte >>>

EKGT informacija
Nuotraukoje - dzūkiška lovatiesė. Lietuvos liaudies buities muziejaus virtuali paroda

 

X